اصطلاحات انیمه Diamond no Ace
پیچر | پرتاب کننده توپ
کچر | توپ گیر؛ کسی که پشت چوب زن روی زمین میشینه
بتر | چوب زن؛ کسی که در مقابل پیچر وایمیسه و باید توپ روبزنه
هوم ران | چوب بلندی که به توپ زده میشه و توپ از زمین بازی خارج میشه و در نتیجه
تمام دونده های تیم چوب زننده می تونن خودشونُ به نقطه انتها یا هوم برسونند.
استرایک | پرتاب صحیح پیچر به درون منطقه تعیین شده و درون دست های کَچر.
فست بال | عادیترین پرتاب پیچر که مستقیم پرت میشه
بال : توپی که خارج از منطقه استرایک پرت میشه و بتر برای زدنش اقدامی نمیکنه. 4
بال باعث بیس آزاد گرفتن یک بَتر میشه.
ایس پیچر: پیچر اصلی تیم و معمولا اولین کسی که شروع به پرتاب میکنه
فیلدر|fielder : کسی که
کارش گرفتن توپای چوب زده شده و هواییه.
شورت استاپ|shortstop : بازیکن بین بیس دوم و سوم
بیس من|Baseman : کسی که یکی از 3 بیسِ بیسبال رو پوشش میده
Safe|امن : با
امنیت رسیدن دونده به هر بیس بدون اوت شدن
hit-and-run play : دویدن
بازیکن در حین پرتاب توپ نه بعد از چوب زدن
cleanup hitter|بَتر
پاکساز : بَتری که به عنوان نفر چهارم وارد میشه و با اینکه نفر سوم معمولا بهترین
آمار چوب زنی رو داره، بَتر چهارم، پُرقدرت ترین بَتر تیم محسوب میشه کار این
بَتر، پاکسازی بیسها از بازیکنای تیمِ حریفه
Catch ball|بازی کچبال
: یه نوع بازی توپِ دو نفره. با امنیت توپُ به سمتِ همدیگه پرت کردن
Run|ران : از همون کلمه هوم ران گرفته
شده و به معنای امتیاز و دور کامل چوب زن دور بیسهاست
Long hit|برخورد
دراز : توپی که زده میشه و دونده میتونه بوسیله اون .بیشتر از یک بیس رو جلو بره و
مدت زمان خوبی برای دویدن داره
fair ground|منطقه
فیر : منطقه قابل بازی بین دو خطِ خطا
Home plate|منطقه
هوم : نقطه آخر و جایی که بازیکن بیسبال با رسیدن به اون امتیاز کسب میکنه
Plate|پلیت :
صفحه فلزی آخر خط
NPB|لیگ نیپپون : بالاترین سطح حرفهای
بیسبال ژاپن Nippon Professional Baseball
bullpen|بول پن :
اتاقکی که بازیکنا در اون منتظر نوبت وارد شدنشون میمونن
Double play|بازی
دوگانه : بازی که در جریان یک دور، تیم یا فیلدر برای بدست آوردن دو تا اوت تلاش
میکنه
بانت|Bunt : ضربهای
که به آرومی هرچه تمامتر به توپ پرتابی زده میشه و توپ جلوی پای بَتر می افته
توپِ بلند قربانی|sacrifice fly : توپِ چوبزده شدهای که از دستای فیلدرها دوره و باعث میشه
دوندهها حداقل یک بیس به جلو حرکت کنن
fielder's choice|انتخاب
فیلدر : زمانی شکل میگیره که بعد از چوب خوردن توپ فیلدری که توپ رو گرفته، در
برابر پرت کردن توپ به بیسهای مختلف بهمراه دوندهها تصمیم میگیره و با این
انتخاب ممکنه کسی که چوب زده به راحتی به بیس اول وارد بشه و همینطور ممکنه اونو
اوت کنه
Forkball|فورکبال
یا همون توپ چنگالی : توپی که با انگشت شست و سبابه و میانی میگیرن و پرت میکنن
Split finger fastball|پرتاب
تقسیم انگشتی یا اسپلیتر : نوعی پرتاب مستقیم که شباهت زیادی به پرتاب مستقیم داره
ولی وقتی به بَتر میرسه، یه اُفت ناگهانی پیدا میکنه
Pick-Off|برداشت
آزاد : موقعیتی که پیچر با دیدن حرکت دونده، به جای پرتاب به سمت بَتر، به سمت
بیسی که دونده میدوه توپو پرت میکنه
balk|بالک :
خطای پیچر که باعث میشه دونده یه بیس به جلو حرکت کنه
Change Up|چنج آپ :
پرتابی شبیه پرتاب مستقیم که سرعت کمی داره و زمان بندی بَتر رو بهم میریزه
squeeze play| squeeze
bunt بانت رو کردن : وقتی یه دونده روی بیس سوم هست، برای اینکه بتونه
امتیازی بگیره، بَتر بانت میزنه و بهش فرصت دویدن به سمت امتیاز گرفت رو میده.
submarine pitch|پرتابای
زیرآبی : یه پرتاب از پیچرهای خاصی میگن که فُرم پرتابشون با بقیه فرق میکنه و
بیشتر زمینی پرت میکنند
Walk|بیس آزاد
گرفتن : وقتی پیچر 4 تا "بال" میندازه و بَتر چوبی نمیزنه بَتر اجازه
رفتن به یک بیس جلوتر رو پیدا میکنه
Shoot Ball | شوت
بال : پرتابی ـه که توسط چند پیچر راست دست ژاپنی پرتاب میشه. این پرتاب جوری
طراحی شده که بَترهای راست دست رو شکست بده و جلوی تماس صحیح اونا رو با توپ
بگیره. همینطور میشه اونو برای خراب کردن بالانس بَترهای چپ دست هم پرتاب کرد. شوت
بال، سرعت بیشتر و شکنندگی کمتری نسبت به یک توپ لغزنده داره.
Base Steal | بیس
دزدی : وقتی دونده از هوشیار نبودن پیچر استفاده میکنه و قبل از پرتاب اون شروع به
دوندگی و رسیدن به بیس میکنه. (یا شرایط خاص دیگه ای.)
Cutter | کات
بال : نوعی پرتاب مستقیم که در حال حرکت به سمت پیچر و رسیدن به پلیت، کمی به سمت
دستکش منحرف میشود.
Stretch | استرچ
: وقتی دونده ای رو بیس قرار میگیره، پیچر مجبوره علاوه بر تمرکز بر پرتابش، حواسش
به دزدیده شدن .بیس توسط اون دونده هم باشه که به این موقعیت استرچ گرفته میشه.
نکته دیگه اینکه : فُرم پرتاب پیچر هم جهت بهتر دیدن دونده هم تغییراتی میکنه
passed Ball | توپ رد
شدن از کَچر : وقتی کَچر نتونه توپی رو کنترل کنه و از دستش بیافته. تو این شرایط،
بخاطر این خطا ، دونده یا بَتر یک بیس پیشروی میکنن
meatball | پرتاب
ساده : پرتاب ساده ای که مستقیم به سمت پلیت میره.
slash | شکاف :
حالتی که بَتر اول تظاهر به زدن بانت میکنه و بعد برای زدن توپ به حالت معمولی
تغییر موقعیت میده
RBI : به موقعیتی میگن که چوب زنی با
زدن چوب، باعث امتیاز گرفتن یک هم تیمی بشه
Switch-Hitter | بَتر
دو کاره : بازیکنی که میتونه در دو نقش بازى کند یا هم با دست راست و هم با دست چپ
توپ رو بزنه
Double | دابل :
وقتی بَتر با زدن چوب با امنیت و یک ضرب خودشو به بیس دوم میرسونه
Sidearm : پرتاب
از پهلو ، یا مثلاً پیچری که از پهلو به سمت جلو پرت می کنه.
منبع: دنیای انیمه