https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054466-b.jpg
همکار بیل گیتس در تاسیس مایکروسافت درگذشت
ایتنا - پل آلن در سال 1975 مایکروسافت را با بیل گیتس بنیان نهاد. او مالک یک تیم بسکتبال NBA (به نام پورتلند تریل بلیزرز)، و یک تیم فوتبال آمریکایی (به نام سیاتل سیهاکس) بود.
پل آلن، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، دوشنبه در 65 سالگی درگذشت.
به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، فوت وی توسط بیانیهای از سوی شرکت وی، Vulcan Inc، تایید شد، و بنا بر گزارش CNBC در پی مشکلاتی رخ داد که نشات گرفته از لنفوم غیر هاجکین بود.
جودی آلن، خواهر آلن، بیانیهای به این شرح منتشر کرد:
«برادر من در همه سطوح فردی شاخص بود. اکثرا پل آلن را به عنوان یک تکنولوژیست و نیکوکار میشناسند، ولی برای ما او یک برادر و عموی بسیار دوستداشتی، و یک دوست استثنائی بود.
خانواده و دوستان پل از شوخ طبعی، خونگرمی، سخاوت و دلسوزی عمیق بهرهمند بودند. او با وجود فشردگی کارهایش ولی همیشه برای خانواده و دوستانش وقت داشت. در این زمان زیان و اندوه ما (و خیلیهای دیگر)، ما عمیقا قدردان دلسوزی و محبتیهایی هستیم که هر روز از خود نشان میداد.»
ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در بیانیهای ضمن تقدیر از دستاوردهای آلن خاطرنشان کرد که «دلهای ما با خانواده و عزیزان پل است».
https://www.itna.ir/images/docs/000054/054466/images/Microsoft_tweet_for_Paul_Allen.jpg
آلن در سال 1975 مایکروسافت را با همکاری بیل گیتس بنیان نهاد.
او همچنین مالک یک تیم بسکتبال NBA (به نام پورتلند تریل بلیزرز)، و یک تیم فوتبال آمریکایی (به نام سیاتل سیهاکس) بود.
در کتاب خاطرات آلن، با عنوان مرد ایده (Idea Man) که در سال 2011 منتشر شد، آغازین روزهای تاسیس مایکروسافت و، بنا بر گفته آلن، رابطه کاری وی با گیتس برشمرده شده است.
وی در مصاحبهای با روزنامه گاردین به تشریح آن رابطه پرداخته بود.
در آن مصاحبه از قول آلن اینگونه نقل شده است: «در طی هشت سال نخست پس از تاسیس، ایدههای من قطعا نقشی کلیدی در عملکرد این شرکت داشتند. وقتی نوبت به موضوعاتی همچون فروش و بازاریابی و تامین نیروی کار و چنین مواردی رسید، [گیتس] بسیار به جنبه بیزینس علاقه نشان داد، به همین خاطر ما بسیار مکمل هم شدیم.»
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054461-b.jpg
سانسور گوگل در چین؛ یا چین بر علیه اویغورهای چینی؟
ایتنا - برخی شنیدهها حاکی از این است که گوگل با پروژهای به نام Project Dragonfly نسخه سانسور شده را بنانهاده و با همکاری دولت مرکزی آن را علیه مردم کشور چین بکار میگیرد.
مقامات محلی چین نوعی سرکوب گفتار را برای اقلیت مسلمان در این کشور بهطور رسمی تعریف کردهاند که محصول جدید و بومیشده گوگل در این کشور با آن سازگاری داشته و اهداف دولتی را علیه این جامعه تسهیل خواهد کرد.
به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، مقامات در «سین کیانگ» قوانینی را تصویب کردند که نحوه سرکوب افراطگرایان مذهبی مسلمان در آن آمده است تا هر نوع سخنرانی و ابراز عقیده توسط جامعه اویغور ریشهکن شود.
جامعه 11 میلیونی اویغور اغلب در سین کیانگ زندگی کرده و حکومت کمونیست چین بیش از 40 هزار دوربین نظارتی-امنیتی از نوع تشخیص چهره را در این منطقه نصبکرده و با گرفتن نمونه دی ان ای و خون ساکنان، بیشازپیش آنها را در تنگنای زندگی قرار دادهاند.
طبق قوانین جدید کمپانیهای فناورانه ازجمله گوگل نقش نظارتی بیشتری باهدف کمک به دولت مرکزی ایفا خواهند کرد. منطقه شرق ترکستان بهعنوان معیاری برای مبارزه با تروریسم توسط چین به رسمیت شناختهشده، درحالیکه مقامات سازمان ملل حق ورود به منطقه را ندارند.
اما گوگل با پروژهای به نام Project Dragonfly نسخه سانسور شده و مطابق دستور حکومت چین را بنانهاده و در برنامهریزیای مخفی و با همکاری دولت مرکزی آن را علیه مردم کشور چین بکار میگیرد.
در بند 28 قانون جدید در سین کیانگ آمده است: کمپانیهای ارتباطاتی باید سیستم مانیتورینگ و فناوریهای نظارتی دقیق روی صوت، تصویر و دیتا را اعمال کرده و سوابق اطلاعاتی برای کاربران را ذخیره کرده تا در صورت لزوم حکومت مرکزی بتواند از آن استفاده کند.
این بند به معنای این است که گوگل و ... باید اطلاعات کاربران را ذخیره کرده و به دولت مرکزی تحویل دهند. در این صورت است که میتوانند در چین به فعالیت خود ادامه دهند و در غیر این صورت باید قید حضور در چین را بزنند.
نمونه اولیه نسخه جدید گوگل برای چینیها نشان میدهد که کاربران برای استفاده از خدمات گوگل باید با شماره تلفن خود لاگین کنند و بدینصورت هویت آنها در معرض دید ناظران دولتی قرار میگیرد و گوگل باید اطلاعات لازم را به مقامات بدهد.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054458-b.jpg
فروش اطلاعات میلیونها آمریکایی در وب تاریک
ایتنا - وب تاریک (Dark Web) شبکه ای است که در دسترس عموم نیست و از آن برای مقاصد غیر قانونی استفاده میشود.
محققان امنیتی متوجه شده اند یک ماه قبل از انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، اطلاعات ۳۵ میلیون رای دهنده برای فروش در وب تاریک عرضه شده است.
محققان امنیتی اعلام کرده اند سوابق اطلاعات ۳۵ میلیون رای دهنده آمریکای یک ماه قبل از شروع انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا برای فروش در یک فروم آنلاین وب تاریک عرضه شده است. این اطلاعات مربوط به ۱۹ ایالت است.
وب تاریک(Dark Web) شبکه ای است که در دسترس عموم نیست و از آن برای مقاصد غیر قانونی استفاده میشود.
به گزارش ایتنا از مهر، به گفته آنان این عرضه به معنای افشای اطلاعات کاربران نیست. این سوابق احتمالا از شرکت هایی سرقت شده که اطلاعات رای دهندگان را برای استفاده از برنامه های انتخاباتی از ایالت ها می خرند.
سیاست های هر ایالت درباره خریداران این سوابق متفاوت است. اطلاعات مذکور شامل شماره تماس و آدرس و گاهی اوقات تاریخچه رای دهی کاربر است. اما درکل استفاده تجاری و انتشار این اطلاعات ممنوع است.
آندره باریسویج از شرکت Recoeded Future اعلام کرده شرکت او یکی از موسساتی است که عرضه اطلاعات رای دهندگان در وب تاریک را کشف کرده است.
به گفته باریسویچ هکرهایی که از سوی دولت پشتیبانی می شوند، چنین اطلاعاتی را نمی فروشند بلکه خریداران آن هستند.
به گفته محققان مهم ترین خطر این رویداد دزدی هویت است.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054468-b.jpg
تحریم کنفرانس در عربستان توسط گوگل
ایتنا - گوگل از آخرین شرکتهای تکنولوژی بود که به تحریم کنندگان کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان سعودی پیوست.
با توجه به مفقود شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در سفارت عربستان سعودی در ترکیه و همچنین احتمال سر به نیست کردن آن از سوی دولت این کشور، بسیاری از شرکت های مختلفی که قرار بود در کنفرانس سرمایهگذاری Future Investment Initiative Summit ریاض که از تاریخ 23 اکتبر (اول آبان) سال جاری میلادی آغاز بکار کند شرکت کنند، حالا اعلام کردهاند که تحت تاثیر مسائل بوجود آمده اخیر، این کنفرانس را تحریم خواهند کرد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، دایان گرین – مدیر ارشد اجرایی خدمات ابری گوگل – با انتشار بیانیهای اعلام کرد که وی نیز بعنوان نماینده گوگل در کنفرانس مذکور شرکت نخواهد کرد.
وی از توضیحات بیشتر در خصوص عدم شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری ریاض خودداری و تنها به اعلام تحریم این رویداد بسنده کرده است.
پیش از این نیز شرکت های بزرگ و بانک های بسیاری نظیر فورد، اوبر ، جی پی مورگان و غیره نیز به تحریم کنندگان این کنفرانس سرمایه گذاری پیوسته بودند تا عرصه را بر دولت عربستان سعودی تنگ کنند و اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054417-b.jpg
تغییرات جالب و جدید بزودی در اینستاگرام
ایتنا- اینستاگرام دارد تغییرات جدیدی را روی اپلیکیشن خود آزمایش میکند. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در بخش جستوجو یا “Explore” تغییراتی را ایجاد کند، از جمله امکان تپینگ به جای پیمایش در این بخش فراهم شده است.
اینستاگرام در حال تست روشهای جدید در اپلیکیشن پرطرفدار خود است.
این شرکت اعلام کرد که میخواهد با انجام تست و آزمایش مداوم، اپلیکیشن خود را بهبود ببخشد و راحتی بیشتر کاربران خود را فراهم نماید.
جدیدترین تست این شرکت قرار است روی بخش جستوجو یا “Explore” انجام شود.
به گزارش ایتنا به نقل از تککرانچ، وقتی روش بررسی استوریها به اینستاگرام آمد، کار بسیاری از کاربران راحت شد و نیاز نبود پس از دیدن استوریهای یک کاربر، از بخش استوری خارج شوند و سراغ استوریهای نفر بعدی بروند.
روش جدید این امکان را فراهم کرد که فقط با یک تپینگ، امکان ورود به استوری بعدی فراهم شود.
بازخوردهای خوبی که از سوی کاربران ارائه شد، موجب شد که اینستاگرام بتواند مسیر و جهت آینده خود را بهتر تشخیص دهد.
اینستاگرام اعلام کرد که میخواهد در بخش جستوجو هم این حالت را تکرار کند و تپینگ را جایگزین روش فعلی پیمایش نماید.
بدین ترتیب با زدن روی پستهای موجود در بخش جستوجو میتوانید ادامه پستهای موجود در این بخش را مشاهده کنید.
https://www.itna.ir/images/docs/000054/054417/images/akrales_180924_2972_0001_0.jpg
پس از شایعهسازیهای مختلف در این زمینه، در نهایت اینستاگرام تایید کرد که با این تست به پیشرفتهتر شدن و کاربرپسندتر شدن کمک کند و یکی از منابع آگاه هم این موضوع را از قبل تأیید کرده بود.
اینستاگرام در بیانیهای اعلام کرد: «ما همواره در پی بهبود تجربه اینستاگرام هستیم و به همین خاطر روشها و راههای مختلفی را امتحان میکنیم تا به هدف خود برسیم.»
این شرکت در ادامه بیانیه اعلام کرد: «همواره در پی این بودهایم که کاربر را به چیزی نزدیک کنیم که به آن علاقه دارد. مردم باید با حضور در اینستاگرام احساس کنند که وارد آسانترین اپلیکیشن شدهاند.»
این قابلیت در صورت داشتن بازخورد مناسب، حتما به بخشهای بعدی هم ورود پیدا خواهد کرد.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054309-b.jpg
آموزش کدنویسی به دختران جوان با هدف مقابله با شکاف جنسیتی
ایتنا – در دنیای فناوری اطلاعات، زنان به طرز محسوسی در اقلیت هستند و یک سازمان غیرانتفاعی میکوشد بر این مشکل غلبه کند.
یک سازمان غیرانتفاعی قصد دارد با آموزش دادن مهارتهای فناوری به دختران، از شکاف جنسیتی در دنیای فناوری اطلاعات بکاهد.
اصولاً سهم مشارکتی زنان در حوزههای مختلف مربوط به فناوری اطلاعات بسیار پایین است و برای یافتن دلایل این نابرابری جنسیتی، پژوهشهای مختلفی صورت گرفته است.
واقعیت آن است که کسر کوچکی از مشاغل پردرآمد و باکیفیت فناوری اطلاعات به خانمها اختصاص دارد و تعداد مردان شاغل در این حوزه به طرز قابل توجهی از زنان بیشتر است.
این در حالی است که در بازار آمریکا، یکی از پیشنیازهای اصلی ورود به بازار کار، داشتن مهارتهای مربوط به فناوریهای نوین است.
طبق آمار از هر پنج پست شغلی حرفهای امور رایانه، فقط یک مورد آن به زنان میرسد.
به گزارش ایتنا به نقل از شبکه خبری CNBC، در طرح جدیدی که به ابتکار رشما ساوجانی (Reshma Saujani) راهاندازی شده، آموزش کدنویسی و دیگر مهارتهای مرتبط به دختران جوان، در دستور کار قرار گرفته است.
خانم ساوجانی که مدیر اجرایی موسسه دختران کدنویس (Girls Who Code) نیز میباشد، تا کنون تلاشهای زیادی انجام داده تا حوزه فناوری را از سیطره مردان خارج سازد.
https://www.itna.ir/images/docs/000054/054309/images/197-inside.jpg
Girls Who Code میکوشد با آموزش دختران و تشویق آنها به فعالیت در حوزههای مختلف صنعت رایانه و فناوری، حضور پررنگ مردان را در این حوزه کمرنگتر کرده و نابرابری جنسی موجود را از بین ببرد.
این بانوی 42 ساله سازمان غیرانتفاعی مزبور را در سال 2012 افتتاح کرد و به دنبال توانمندسازی بانوان برای حرکت در کنار مردان است.
وی میگوید وقتی من به مدارس سر میزدم، پسران زیادی را میدیدم که احتمال میرود در آینده استیو جابز و مارک زاکربرگ باشند. من با خودم فکر میکردم که دخترها کجا هستند؟
سازمان Girls Who Code برنامهها و آموزشهای رایگانی در اختیار دختران قرار میدهد که تمجید افراد و گروههایی را نیز به دنبال داشته است.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054462-b.jpg
به امنیت مرورگرهای اینترنتی اعتماد دارید؟
ایتنا - مرورگرهای اینترنتی برخلاف تصور عموم مردم، اطلاعات گستردهای از کاربران و دستگاههای الکترونیکی آنها جمعآوری میکنند.
شاید بسیاری از کاربران اینترنتی تصور کنند که دسترسی مرورگرهای اینترنتی نظیر گوگل کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت اج، سافاری و غیره به اطلاعات شخصی کاربران و رایانه آنها غیرقانونی و نادرست باشد، اما جالب است بدانید تقریبا تمامی مرورگرهای اینترنتی با این حجم از دسترسی که دارند، قادر خواهند بود امکانات و سرویسهای بیشتر و بهتری را به شما ارائه دهند و این مساله خلاف قوانین اینترنتی نیست چراکه در جهت بهبود عملکرد آنها استفاده میشود و هیچگونه سوءاستفادهای از آن نخواهد شد.
این گزارش به معرفی و مرور بر مجموعه اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، میپردازد.
۱. سختافزار و نرمافزار دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت
ممکن است از اینکه مرورگر اینترنتی مورد استفاده شما از خودتان اطلاعات دقیق و کاملتری از نوع دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنتتان دارد، تعجب کنید اما جالب است بدانید مرورگرها اطلاعات دقیقی از نوع سیستم عامل، نسخه آن، آیپی اتصال به اینترنت و پلاگین-چیست" class="rpwords_links rpwords_desc" title="پلاگین">پلاگینهای شما دارند و به نوعی از تمامی اطلاعات مربوط به سختافزار و نرمافزار دستگاه شما نظیر کارت گرافیک، باتری و غیره باخبرند.
۲. اطلاعات مربوط به شبکه
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرها به آن دسترسی دارند، نوع شبکه، آیپی اتصال، آدرس شبکه و سرعت دانلود و آپلود در آن است.
۳. موقعیت مکان جغرافیایی
با اینکه با استفاده نکردن از ردیاب ماهوارهای (GPS) کار بسیاری از سرویسها و مرورگرهای اینترنتی برای ردیابی و شناسایی دقیق مکان جغرافیایی شما سخت و دشوار میشود، اما آنها به لطف بهرهبرداری از سایر الگوریتمهای موجود و مقیاسهای نسبتا دقیق و همچنین آی پیهای اتصال به شبکه، قادر خواهند بود موقعیت مکانی نسبی شما را تخمین بزنند.
۴. تاریخچه جستوجو در مرورگرهای اینترنتی
تا زمانی که شما به جستوجوی کلمات و عبارات مختلف در مرورگر اینترنتی خود هستید، درواقع به آنها این امکان را میدهید تا به تاریخچه جستوجوهای شما دسترسی پیدا کنند و این امر تنها درصورتی که تاریخچه جستوجوهای خود را پاک کنید، ادامه خواهد داشت.
۵. حرکات موس رایانه
شاید بسیاری از کاربران از شنیدن چنین چیزی تعجب کنند اما مرورگرهای اینترنتی قادرند به تاریخچه تمامی کلیکها و حرکات ماوس شما در فضای مجازی دسترسی داشته باشند.
۶. نحوه و جهت قرار گرفتن موبایل
از آنجا که در بیشتر گوشیهای هوشمند کنونی از ابزار و قابلیت جدیدی تحت عنوان ژیروسکوپ استفاده شده است، مرورگرهای اینترنتی قادر خواهند بود نحوه و جهت قرار گرفتن موبایل کاربران برروی سطوح مختلف و امکان گوناگون را مشاهده کنند. این بدان معناست که با این اطلاعات یک مرورگر اینترنتی قادر است تفاوت قرار گرفتن گوشی در جیب و یا گذاشتن آن برروی میز را تشخیص دهد.
۷. عضویت در شبکههای اجتماعی مختلف
مرورگرهای اینترنتی همچنین با ورود کاربران به شبکههای اجتماعی مختلف از عضویت و نحوه استفاده آنها از این پلتفرمها باخبرند چرا که اطلاعت مختلفی از سوی آنها جمعآوری و بایگانی میشود که قادر است این موضوع را تشخیص دهد.
۸. فونت و زبان مورد استفاده
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، نوع فونت و زبانی است که کاربران بر روی رایانه، گوشی و تبلت خود از آن استفاده میکنند.
۹. تصاویر آپلود شده
کاربران باید بدانند هر زمانی که یک تصویر یا ویدیوی شخصی را در فضای مجازی آپلود میکنند، مرورگر مربوطه اطلاعات مربوط به تصاویر را اسکن کرده و دادههای مربوطه نظیر موقعیت جغرافیایی، رزولوشن تصویر، مدل دوربین عکاسی را ذخیره خواهد کرد.
۱۰. اطلاعات فنی دستگاه
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، اطلاعات فنی دستگاه متصل به اینترنت نظیر لمسی بودن صفحه نمایش است و یا نوع سیستم عامل (موبایل یا دسکتاپ) است تا برحسب لزوم، خدمات متفاوتی را به کاربران ارائه دهد.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054464-b.jpg
آمار استفاده از فیلترشکن در کاربران ایرانی
ایتنا - براساس آمار حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در ایران از VPN و فیلترشکن استفاده میکنند.
تقریبا از همان زمان که اینترنت به ایران وارد شد و گسترش یافت، موضوع فیلترینگ با هدف جلوگیری از دسترسی کاربران به وبگاههای مغایر با قوانین و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر رواج VPN و فیلترشکن نیز مطرح شد. اما فیلترینگ زمانی شکل جدیتری به خود گرفت که شبکههای اجتماعی و وبسایتهایی مانند فیسبوک، یوتیوب و توییتر فیلتر شدند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، فیلترشکنها مجموعهای از روشها و نرمافزارهای مختلف هستند که برای عبور از فیلتر از آن استفاده میشود. البته بعضی از فیلترشکنها کاربرد امنیتی دارند، یعنی با عوضکردن آیپی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را میگیرند. اما از طرفی بعضی از نرمافزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه میشوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران ارائه شدهاند.
درباره استفاده از فیلترشکنها و موضع دولت با فیلترینگ، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این اظهار کرده بود: درست است که بسیاری از فیلترشکنها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارایه میدهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آنها علاقهمندند اما بنا به گزارشهایی که مراکز معتبر منتشر میکنند، این نوع نرمافزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باجافزارند که به جمعآوری اطلاعات مشترکین اقدام میکنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکنها تبعات بسیار زیادی دارد.
وی با تاکید بر مضرات استفاده از فیلترشکن بیان کرده بود: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آنها با همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باجافزارها میشود.
در هر حال اخیرا سردار کمال هادیانفر - رئیس پلیس فتای ناجا - با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از VPN و فیلترشکنها استفاده میکنند، اعلام کرد که بعد از فیلتر تلگرام، شاهد کاهش استفاده از تلگرام و ریزش کاربران آن بودهایم، اما همچنان بیشترین جرائم در تلگرام و پس از آن در اینستاگرام رخ میدهد.
وی با بیان این که احراز هویت در فضای مجازی مساله مهمی است، گفت: اغلب مجرمان با هویت جعلی اقدام به ارتکاب جرائم در این فضا میکنند، این در حالی است که ۹۶ درصد از مردم کشور ما مشکلی با احراز هویت خود در فضای مجازی ندارند.
این اظهارات در حالی است که ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- سال گذشته اظهار کرده بودطی دو سال گذشته استفاده از فیلترشکن به شدت کاهش یافته و در حال حاضر میزانی که از فیلترشکن استفاده میشود، کمتر از سه درصد ترافیک کشور است، اما استفاده از فیلترشکن در ماههای اخیر بسیار بیشتر شده و علت آن هم فیلتر شدن برخی از پیامرسانهایی است که در بین مردم رواج یافته بود.
منبع: ایتنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
https://www.itna.ir/images/docs/000054/n00054460-b.jpg
بیانیه فیسبوک برای 30 میلیون قربانی هک اخیر!
ایتنا - خیل عظیمی از کاربران فیسبوک بعد از حمله سایبری و هک ۳۰ میلیون نفری و سرقت اطلاعاتشان، از این شبکه اجتماعی درخواست کردهاند که به آنها کمک کند و فیسبوک نیز در این باره بیانیه جدیدی صادر کرده است.
با توجه به آنکه حدودا یک هفته پیش اخبار جدیدی منتشر شد که بار دیگر نشاندهنده حمله سایبری هکرها به حسابهای کاربری بیش از ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوک بود، خیل عظیمی از کاربران این شبکه اجتماعی از اینکه مبادا خود نیز یکی از قربانیان این حمله سایبری و هک گسترده در فیس بوک بودهاند، ابراز نگرانی کردند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، تقریبا اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکهاجتماعی فیسبوک درگیر بزرگترین رسوایی در طول تاریخ خود شد، چراکه اخبار بسیاری مبنی بر همکاری فیسبوک با یک موسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیسبوکی منتشر شد. گزارشهای منتشره نشان میداد که اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است.
به نظر میرسد که کابوس ترسناک و سریال ادامهدار رسواییهای فیسبوک تمامی ندارد و باری دیگر در هفتههای پیش گزارشهایی منتشر شد که این شرکت را وادار کرد به موضوع جدید دسترسی هکرها به اطلاعات بیش از ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوکی اقرار و اعتراف کند.
بعد از آن، گزارشهای دیگری هم رسید که نشان میداد این حمله سایبری بسیار گستردهتر از آنچه که فیسبوک اعلام کرده، بوده است و هکرها به اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون حساب کاربری دسترسی پیدا کردهاند.
فیسبوک در این بیانیهای که بعد از آن صادر کرد، عنوان کرد که اطلاعات شخصی قربانیان این حمله سایبری از جمله محل سکونت، وضعیت تاهل، تاریخچه افراد جستوجوشده، آدرس پست الکترونیکی (ایمیل) و همچنین اطلاعات تماس و شماره تلفن آنها در دسترس هکرها قرار گرفته بود و آنها احتمالا از این اطلاعات موردنیاز خود سوءاستفاده کردهاند.
حالا در تازهترین بیانیه خود، فیسبوک اعلام کرده است که اطلاعات به سرقترفته کاربران فیسبوک توسط هکرها به سه دسته تقسیم میشود که به شرح زیر است: ۱۵ میلیون نفر از کاربران فیسبوک تنها اطلاعاتی نظیر شماره تماس، آدرس پست الکترونیکی (ایمیل)، شماره تلفن همراه خود را از دست دادهاند و هکرها تنها به این نوع دادههای آنها دسترسی پیدا کردهاند.
در ۱۴ میلیون نفر از کاربران دیگر نیز دسترسی بیشتری به هکرها داده شده است، بهگونهای که علاوه بر اطلاعات فوق، دادههای خصوصیتری همچون جنسیت، وضعیت تاهل، زبان، مذهب، محل سکونت، شغل و تحصیلات توسط هکرها به سرقت رفته است و در یک میلیون نفر از کاربران نیز هیچگونه اطلاعاتی توسط هکرها به دست نیامده است.
فیسبوک در ادامه این بیانیه همچنین تاکید کرده است که کاربران سایر اپلیکیشنها و برنامههای تحت مالکیت فیسبوک نظیر اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک مسنجر تحت تاثیر این حمله سایبری گسترده قرار نگرفتهاند و خاطرنشان کرده است که این کاربران باید خیالشان بابت امنیت اطلاعاتشان آسوده باشد.
در آخر نیز در پاسخ به آن دسته از کاربرانی که بارها در فضای مجازی پرسیده بودند که از کجا متوجه شوند آنها نیز جزو قربانیان این حمله سایبری و هک گسترده بودهاند یا خیر، عنوان کرده است کاربران بدین منظور به قسمتhelp center فیس بوک مراجعه کنند و در این باره از آنها سوال پرسیده و کمک بخواهند.
منبع: ایتنا