توضیحات و اصطلاحات انیمهی All Out!!
توضیح (منبع: دنیای انیمه)
در ورزش راگبی نه خبری از یک ایس خوش استایل هست و نه خبری از یک بتر چهارم نخبه و توانمند. اینجاست که با یک سوال باید به سراغ این موضوع رفت و اون سوال اینه که ستاره و نقطه قوت تیم پس چه کسی هست؟!! اصلا چنین شخصی در ورزش راگبی تعریف شده یا نه؟!
«قوانین بازی»
اسکرام | Scrum : روش شروع مجدد بازیست و متشکل از هشت فوروارد تیم است. هر هشت فوروارد به آرایش ۳-۴-۱ فشرده، اسکرام را تشکیل میدهد. در ردیف اول دو پراپ و در وسط هوکر قرار میگیرند؛ در ردیف دوم دو لاک و دو فلنکر و در آخر شماره هشت.
لفظهای متداول در اجرای اسکرام: کراچ (خم شید)، بایند (روی توپ خیمه بزنید) و ست (پا رو جلو بگذارید) که اسکرام هاف به عنوان نمایندهی جلویی تیم، باید انجام دهد.
تمرینهای اصلی و بنیادی | Core Works/Skills : برداشتن و کنترل توپ، دریافت پاس، حرکت با توپ و بدون توپ، تکلکردن، گریز از تکل حریف و شوتزدن.
خطای ناکآن | Knock-on : اگر بازیکنی مالکیت توپ را از دست بدهد و توپ به هر ترتیب به جلو حرکت کند و یا هنگامی که بازیکن با دست توپ را رو به جلو پاس دهد یا پرتاب کند و یا این که توپ از دست بازیکن حامل به زمین بیفتد، خطای ناکآن رخ داده است.
لایناوت | Line-out : همان شروع مجدد بازی زمانی که توپ از خطوط کناری زمین عبور میکند، است. در لایناوت فورواردهای دو تیم به فاصلهی حداقل یک متر از هم، دو صف تشکیل داده و سعی میکنند توپ را از آن خود کنند.
راک | Ruck : اگر توپ روی زمین قرار گیرد و حداقل یک بازیکن از هر تیم در نزدیکی توپ باشد داور میتواند راک اعلام کند. در راک بازیکنان باید سعی کنند روی پای خود باقی بمانند و با هل دادن بازیکنان حریف، توپ را تصاحب کنند. زمانی که توپ از محدودهی راک خارج شود راک به پایان میرسد.
ماول | Maul : ماول: وقتی بازیکنی که توپ را نگه داشته است، متوقف شود، اما روی پای خود باقی بماند احتمال شکلگیری ماول وجود دارد. در ماول علاوه بر حملکنندهی توپ، حداقل به یک همتیمی و یک حریف نیاز است. همهی بازیکنان باید سعی کنند روی پای خود بمانند. بازیکنان مهاجم به سمت محدودهی گل حریف و مدافعین در جهت مخالف محدودهی گل خود حرکت میکنند.
خطای محاصرهی توپ | Over the Top : اگر بازیکنی سعی کند به قصد تصاحب توپ از راک عبور کند، میگویند خطای محاصرهی توپ رخ داده است.
«تعاریف»
ترای | Try : قرار دادن توپ در بین محدودهی گل زمین را ترای گویند. هر ترای پنج امتیاز دارد و بعد از آن به حریف فرصت داده میشود تا با شوتکردن توپ و عبور دادن آن از بالای تیر افقی و بین دو تیر عمومی، دو امتیاز اضافه بگیرد.
طریقهی مشخص کردن محل شوتی که بعد از ترای زده میشود: برای این منظور، از مکانی که توپ هنگام به ثمر رسیدن ترای روی زمین قرار گرفته استفاده میشود. به این صورت که توپ را از آنجا تا فاصلهای دلخواه، روی خطی صاف و فرضی به موازات خطوط کناری زمین عقب میآوریم. زمان به ثمر رسیدن ترای هرچه توپ از تیرکهای عمودی دورتر باشد، گرفتن این دو امتیاز سختتر میشود
دراپگل | Drop Goal : وقتی با ضربهی پا توپ از بالای تیر افقی و بین دو تیر عمودی بگذره، دراپگل شده. در دراپگل توپ به محض رسیدن به زمین باید شوت شود.
پانت | Punt : اگر توپ رها و پیش از برخوردش با زمین شوت شود پانت انجام شده است.
پاسِ اُفت | Offload Pass : پاسی که موقع تکل شدن ارسال میکنند و با همین حرکت یک یا چند نفر از یارهای حریف را درگیر خود میکنند.
«نقش بازیکنها»
اسکرامهاف | Scrum-Half : وظیفهی درآوردن توپ در اسکرامها را دارد. حدوداً در میانهی زمین بازی میکند و میبایست پاهایی قوی داشته باشد. تمام توپها را این بازیکن از اسکرامها و راکها در میآورد و قدرت پاسدهی خوبی دارد.
فلایهاف | Fly-Half : مغز متفکر تیم است که در وسط زمین بازی و نقشههای تیم را دیکته میکند.
پراپها و هوکر | Props & Hooker : پراپها شمارههای ۱ و ۳، هوکر شمارهی ۲ را دارند. قسمت سنگینهای تیم را تشکیل میدهند؛ قدرت بندی و وزن بالایی دارند. اکثر درگیرهای تیم با اینهاست. پراپها بیشتر وظیفهی پشتیبانی از هوکر را دارند. دو پراپ در بازی هست، لوزهد پراپ در اسکرام سرش بیرون میمونه برای همین (loosehead) در نقش بازیش هست ولی تایدهد پراپ (Tighthead) سرش توی اسکرام داخل میمونه. هوکر از کلیدیترین پستهای راگبیست که در اسکرام بین پراپها قرار میگیرد و باید با پای خود توپ را از اسکرام بیرون آورد. لایناوتها را نیز هوکر انجام میدهد.
لاک | Lock : لاکها بلندقدترین بازیکنان راگبی و کلیدیترینشان در لایناوتها هستند. موقعیت لاکها در واقع در خط دوم مهاجمان قرار میگیرند.
وینگ | Wing : وینگ یا همان بال که در جناحین عقب زمین کار میکنند و حکم موتورهای تیم را دارند.
فلنکر | Flanker : فلنکر که نزدیکترین لغت برای آن گوش در فوتبال است، یک پست بسیار محرک و پویاست و وظیفهی آنها استفاده از اشتباه دشمن و ادامهی موج حمله است. بیشترین بار مسئولیت در بازی برروی دوش فلنکر است.
منبع: دنیای انیمه